2010-07-07

Ogräs i mängder

Rensade ganska mycket i grönsakslanden, mest krypnarv Fröna växer verkligen dåligt i år. Jag har inte gödslat än - men vattnat en gång med nässelvatten. Det kan vara för näringsfattigt. Ska slänga på lite kogödsel nästa gång jag vattnar men i vilket fall var det ju väldigt få frön som grodde. Närmast i bild mangold, sen sockerärtor - som växer bra, men någon äter på bladen. Hittade en pytteliten svart luden larv på några av luktärtorna, så jag gissar att det är samma inkräktare här med, en fjäril av nåt slag antar jag, vet inte hur jag ska bli av med...vill inte döda djur ... eller. Mellan raderna med sockerärtor är det morötter (helt nyköpta frön) som jag först nu vågat rensa, för man vill ju inte råka få med dom små plantorna, och det blev inte heller särskilt många kvar...

I andra grönsakslandet växer det om möjligt ännu sämre, kanske värmen o torkan är största boven. Fyra sallads plantor, fyra mangold, längst bort rödbetor, som är fler men pyttesmå och närmast rädisor, dom växer ordentligt och första har jag redan provat, goda!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar