2006-07-13

Börjar komma i ordning nu...

Idag tillbringade jag drygt tre timmar på eftermiddagen på lotten och hann med en hel del.

En rolig sak som hände:
Smakade första hallonen! Solvarma, saftiga.
Åt troligen de sista jordgubbarna också. Tog bort nätet, eftersom det inte finns nåt att skydda längre. Jordgubbssäsongen på lotten i år var alltså ca 3 veckor.

En tråkig syssla som jag fick överstökad är:
Att gallra!
Känns så ledsamt att ta bort fina plantor bara för att de sitter för trångt. Förra gången jag gallrade i rödbetsraden planterade jag ner dem jag tog bort i en annan rad, de har tagit sig men frågan är om det blir betor också? Efter den här hösten vet jag om det funkar! Förra året fick jag kålrotsgroddar som var bortgallrade, av en granne, och det funkade i alla fall! Rensade också hela grönsakslandet och drog bort de värsta ogräsblommorna i raderna runt det.



Om några dagar kan vi skörda vår första squash. Den behöver bara bli dubbelt så stor som nu. Tre av de fem plantorna som överlevde förodling hemma hos mig har blivit stora, de andra är fortfarande taniga. De två plantorna som grott i landet från frön (sådda 9 juni) börjar också bli stora så jag flyttade dem till varsin grop i squash-landet. Trots mycket vatten och kärlek såg de ganska hängiga ut när jag lämnade lotten, men jag hoppas de ska ta sig.


Här är mina bästa vänner när jag kryper omkring och plockar ogräs: Knäskydden! Jo, man blir lite friare än när man ligger på ett sittunderlägg, som jag brukar, å andra sidan får man ont i knävecken efter resårerna efter en stund, så omväxling är nog det bästa. Sitta på rumpan i jorden fungerar annars bra det också. (shoppingtips)

Vattnade med slangen innan jag gick hem. Mulet, lite blåsigt och "åska i luften" hela em men tyvärr inget regn (ännu).

Kvar att göra:
Rensa bort gräs som växer i hallonlandet mm.
Rensa bort klöver och andra ogräsblommor i gången.

Smårensa här och där.

Fälla ut solstolen, ta med en bok/tidning och njuta av grönskan på lotten.

Plocka med en bukett Bollgilia hem för njuta av dem dygnet runt och se hur dom står sig inomhus.

Skördat idag:
5 hallon, 4 jordgubbar, en kasse mangold, en kasse rabarber.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar