2006-07-31

Mangoldsoppa!


Nu har jag provat det här receptet som jag hittade på Bröderna Nelsons sida:

Mangoldsoppa
250 gr mangold
250 gr mjöliga potatisar
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
1 msk mjöl
1 lit grönsaksbuljong
4 msk grädde
salt, peppar, muskot
riven ost
mejram (färsk)

Ansa grönsakerna och skär bort de grova stjälkarna från mangolden.
Skär purjon i tunna skivor och tärna potatisen.
Smält smöret i en gryta och fräs löken tills den blir mjuk, tillsätt potatis och mangold.
Fräs alltsammans ett par minuter till.
Strö över mjölet och blanda väl.
Slå över den värmda buljongen och låt soppan sjuda på svag värme under lock i 20 minuter.

Kör hälften av soppan i mixern till en puré och häll tillbaka den i soppan.
Smaka av med salt, peppar och muskot.
Rör ner grädden strax innan soppan är färdig och lägg i den hackad mejram.

Serveras med riven ost.

Det blev ca 4 portioner välsmakande soppa, gott att servera till är:

varma ostmackor
(macka med margarin, rikligt med ost och lite oregano, kör i mikron tills osten är smält)

2 kommentarer:

  1. Mmm, detta ska jag testa! Men OBS inte margarin på mackan hoppas jag?? Smör ska det ju vara! :)

    SvaraRadera
  2. Mmmm, det blev supergott! Jag tog morötter och squash istället för potatis.

    SvaraRadera