2006-06-09

Dreams are coming true!

I tisdags, den 6 juni inträffade följande:
Innan jag ens hunnit fundera färdigt fick jag en perfekt kompostbehållare av min lottgranne Grete, och precis på min födelsedag också! Tack snälla! Jag grävde ner den efter förmåga och grundade med lite vissna rabarbersblad. Nu gäller det att läsa på om hur man sköter en kompost, sen ska jag aldrig mer hämta från ogräs-högen!

På lotten sprutade jag även vinbärsbusken med såpvatten, rensade färdigt grönsakslandet, skördade en omgång rabarber och persilja. Jag har upptäckt att om man lägger persiljan i en burk med vatten och lock som man förvarar i kylskåpet så håller den sig fräsch riktigt länge!

Jag sådde också några squashfrön (för säkerhets skull) i rädisraden, och en rad med sockerärtor längs staketet vid jordgubbslandet. Nu blir det ingen långresa i sommar så jag är hemma och kan avnjuta alla primörerna i takt med att de växer - och äta alla goda jordgubbar som blommorna i landet indikerar!

Vi hade grillpremiär med hemgjorda hamburgare och makedonska ”kebapche” + chorizo och grillat (rostat) bröd, penslat med lite olivolja. Ja, nu avslöjas det, jag är inte vegetarian!

Vi insåg också att engångsgrill var perfekt för såna här tillfällen och värmen räckte gott och väl till allt vi hade med oss. Vi grillar alltid extra mycket så det räcker nästa dag för det blir ju så god smak av kolen! Recept kommer i nästa inlägg (en liten avvikning från ogräs-temat, men det är ju alltid kul att dela med sig när man tycker nåt är bra/gott)

1 kommentar:

  1. Var så god, Ulrika. Hoppas att du lyckas väl med din kompost. Det är så roligt att ha dig som lottgranne och småprata lite om plantor och annat. Det blir dubbelt roligt att jobba i lotten när man har någon som dig att visa det man gjort för, samt diskutera möjligheter och omöjligheter.
    Det sociala livet i lotten är helt underbar. Just detta att vi alla jobbar med liknande projekt som vi kan småprata om, och ibland dela både plantor och erfarenheter med varandra.
    Det var ju faktiskt du, Ulrika, som lockade oss att skaffa lott, så TACK SKA DU HA för det!
    Kolonigrannen Grete :-)

    SvaraRadera