2006-06-25

Ett dagsverke på lotten

Idag tog jag med sill och potatis till lotten, åt lunch med en väninna och arbetade flitigt.
Fotona i dagens inlägg föreställer följande: rädis-skörden, mangold, sallad, rödbeta, persilja.


Rensade jordgubbslandet, grönsakslanden, blomsådden. Det sistnämnda är svårast, det är nämligen bara i en av tre rader som man tydligt kan se vilken av plantorna som är "den rätta". I de andra raderna är de flesta av blommorna troligen kvävda av ogräs. Men ogräset känner jag ju igen vid det här laget, så jag tog bort alla såna plantor och lämnade några ynkliga groddar kvar. Få se om de tar sig efter gödsling och vattning idag. Detta är ju, som sagt, min största njutning på lotten; att ligga på knä och för hand nypa bort ogräsplantorna en i taget, och att göra det i gassande solsken är ju en riktigt härlig sommar-upplevelse! (obs ej ironi!)


Ja, vattna behövdes sannerligen, körde två ryck med slangen - före och efter gott fika med nybakt sockerkaka- men det blir ju aldrig som ett riktigt regn.
Förresten så påpekade en kolonist från annan del av staden att det väldigt sällan regnar just här. Intressant! Det har jag inte märkt, men det vore ju kul/trist...beroende på om man tänker på växterna eller människorna.

Skördade ytterligare 4 jordgubbar, rädisor och en stor bunt rabarber. Jag har beslutat att sluta så rädisor! Det är billigt att köpa, och jag brukar ändå aldrig hinna skörda dem innan de blir för stora, och när man väl har skördat så glömmer man bort dem i kylen och de skrumpnar, nej fram för mer morötter istället. Jag måste haft totalt hjärnsläpp när jag sådde för jag har bara sått EN enda rad i år, suck... och bara en rad med sockerärtor hittills, av dem har två tittat upp, förra året hade jag ju ganska mycket, trist att jag inte fick flera att gro i tid.


Löss! Nästan överallt. Var kommer dom ifrån? Varför är dom här? Vad vill dom? Hur påverkar dom mina stackars växter?

En femtedel av rabarberblasten jag skördade idag var fullsatt med små svarta odjur. Igår klippte jag bort två hallon- (heter det buskar?) med fullt med vita saker på (flygare? spinn?) Och vinbärsbusken tampas ju, som sagt med löss. Sånt gör mig riktigt trött, och är ganska äckligt också tycker jag, usch ni skulle sett rabarberplasten. Men jag valde att skona er och fotade inte!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar