2006-06-19

Nu blommar det!

Ja, det blommar lite här och var på lotten. Och växer så det knakar. I denna värmen kanske man inte ska lämna lotten osedd en hel vecka, men så blev det i alla fall, och vi fick ju ett rejält regn i onsdags.

Nu är det måndagkväll igen och jag besökte lotten 1,5 timme för att: vattna, kolla läget och plantera 2 squashplantor.
Så här planterar jag squash:
Först gräver jag ett riktigt stort hål, sen häller jag i en halv hink kompost, sen fyller jag hela hålet med vatten och väntar tills det sjunker undan, sen sätter jag ner min lilla planta, sopar ner jord runt omkring och trycker till. Sen gör jag en liten kanal/vallgrav runt plantan och vattnar i den. Tyvärr råkade jag klumpigt nog bryta stjälken på den ena, men den gick inte av helt och jag grävde ner plantan och "brottet" så den fick stöd, så det är bara att hålla tummarna att den överlever, det var inte första gången det hände.

På första bilden syns klöverblommorna i gången, och hur det gror i grönsakslandet, dags att gallra!


Jag ville också visa hur många kart jag har på mina jordgubbar! När jag ser mig omkring verkar det som om de växer bra hos alla i år. Idag la jag på det blå nätet för att skydda mot oönskade gäster.



Och här nedan är dagens nykomling, de vackra alp-astrarna! Jag tänkte inte ens på att ta någon med mig hem, i brådskan, men jag har för mig att de brukar stå sig länge, så det borde jag nog göra nästa gång.



1 kommentar: