2006-06-02

Squash i kvällssol

Jag var tvungen att fota för att få med det ståtliga nätet som vårt husdjur, spindeln Sigge, vävt utanför köksfönstret.

Det känns som om squashplantorna, nedan, är ovanligt rangliga. Hoppas de ska stå sig över avhärdningen - en har jag redan råkat bryta av - sedan brukar vi ju planera dem djupt så då kommer de att bli stadigare.

Nu har vi en låång ledig helg framför oss, 4 dagars ledigt med pingst och Nationaldagen. Jag hoppas få mycket gjort på lotten, hoppas få bukt med allt ogräset jag "sådde" där med kompostjorden. Det vore nog bra med en egen kompost trots allt, där bara "fint" skräp får ligga.

Ska kolla upp "att-göra-listan", se 7 maj, och se vad jag ska ta tag i i helgen. Eftersom vi planerar att vara borta i juli tänker jag anpassa sådden därefter....sockerärtorna tog förra året precis en månad från sådd till skörd, därför borde jag så dem i slutet av juni. Kanske trycker jag ner några tidigare också, men det vore intressant att testa om min kalkyl håller.

Här är några tänkbara projekt för helgen:

*rensa klart hallonlandet, gödsla och vattna
? så sockerärtor i en ring
* rensa i blomhörnan vid påskliljor, ros, aster o murgröna
* klippa och rensa gräset utmed staketet
* gräva ur örtlandet och plantera något annat där
* ansa/rensa gräset i gången och på fikaplatsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar