2006-08-07

Glimtar från lotten, veckan som gått

"Sallad i kvällssol" (klicka för större bilder)
Vi har haft så mycket sallad vi kunnat önska oss hela sommaren. De växer på höjden och några har gått i blom nu. Det verkar som om salladen blir "grövre" med tiden, en del salladsblad känns också lite taggiga på undersidan, man gott är det! (njae, i allafall hemskt nyttigt!)

"Purjolök på tillväxt"
Purjolöken växer, sakta men säkert. Jag la dit mitt fantastiska så-redskap, smörkniven, som jämförelse. Läste ju, efter att jag planterat ut löken att de ska sättas så djupt som möjligt för att få så mycket "vitt" som möjligt på purjon, så hade ju inte jag gjort, men nu har jag "fyllt på" med jord jag dumpat från balkonglådorna, ungefär som när man kupar potatis. Har fortfarande ingen aning om när man skördar och huruvida den kommer att bli klar i år eller nästa, (eller aldrig).


"Morötterna bryter ny mark"
Morotsraden (den enda, suck) växer bra och några går säkert att provsmaka redan nu. Hoppas jag gallrat tillräckligt!

"Squashen ger mer och mer"
Squash nr 4 & 5 skördades i söndags, den ena gigantisk, den andra mera gurklik.

"Myntadjungeln"
I "Kryddlandet", som är ett av mina hittills ogjorda projekt i år, frodas myntan. Vacker blomma, stark lukt...men ack vad den sprider sig med rotskott. Vi använder en del mynta i matlagningen, inte mycket, men eftersom vi fått en kasse torkad mynta häromåret har vi nog så vi klarar oss till pensionen, alltså är min plan att gräva djupt och försöka få bort ALL mynta. Kanske, eventuellt, kan en liten planta få vara kvar för nostalgins skull, men då planterad i en hink/kruka utan möjlighet att sprida sig.

4 kommentarer:

  1. Jag måste testa om det GÅR att skriva kommentarer, eftersom jag haft ganska många besökare sista veckan men inte en enda kommentar.

    SvaraRadera
  2. Jo det gick! Jag menade inte att låta uppfordrande. Jag är jätteglad att just du tittat in i min trädgård. Men OM du besitter nån kunskap eller erfarenhet i detta odlingens mysterium som jag inte verkar ha tillägnat mig än...dela gärna med dig!

    SvaraRadera
  3. Jodå, Ulrika, det går jättebra att kommentera på din blogg. Kul med en koloni, eller hur?

    SvaraRadera
  4. Javisst är det kul...lite stressigt nu bara när vi är invaderade av all squash ;-) men imorgon ska jag laga squash-lasagne

    SvaraRadera