2006-08-15

Squash-lasagne


Färdig portion med egen sallad till!
Nu har jag tillagat, och börjat äta, två av bamsesquasharna från kylen.
Jag tror att det ursprungligen var ett recept på Moussaka som jag skrev om.
Så här gör jag:

Dela squashen på längden och skär sedan tunna skivor, mindre än 1 cm tjocka

Stek skivorna i en het grillpanna med lite olja så de får fin färg, salta dem

Lägg squash i botten och varva sedan som
lasagne med köttfärssås och bechamelsås

Tre lager med squash är tillräckligt!

Översta lagret ska vara squash täckt med bechamelsås och riven ost

Grädda i 200¤ ca 25 minuter

Resultatet blev: Mycket gott! Betyg VG

Foto före gräddning

* Jag gör "mammas köttfärssås"; bryn en hackad lök, lägg åt sidan och bryn 4-500g färs, lägg tillbaka löken i pannan, strö över 1-2msk mjöl, rör om, red med vatten, krydda med 1tsk salt, svartpeppar, smaksätt med ketchup, koka upp!

Idag lagade jag två satser köttfärssås till två rejäla squash och använde 5dl bechamelsås.

**den här gången testade jag färdig bechamelsås. Smidigt!

Tillägg till receptet 7 sept 2006

  • tre lager med squash är alldeles tillräckligt!
  • kom ihåg att salta på squashskivorna!
  • köttfärssåsen bör vara ganska tjock, för squashen avger vatten i ugnen
  • proportionerna squash-köttfärs bör vara 50-50 i portionen

1 kommentar:

  1. Ja har vart hemma och varit sjuk typ hela veckan.. har inte orkat handla så G å ja har mycket levt på pås-soppor å pasta med äggåsvamp, så i helgen skulle vi laga lite ordentligt. G får välja mat och föreslår Squash-lasangE! Den blev av till middag idag och var SUPER! Har några härliga lådor att se fram emot!! Bra ide! KRAM

    SvaraRadera