2006-08-07

Mangold i panna och kastrull

I lördags avnjöt vi mangold tillagade enligt tipset jag fick av en kolonigranne i början av sommaren. Den här gången som tillbehör till rödspätta och kokt potatis. Smakade fint!



Samtidigt fick jag ju tips om hur man kan förvälla mangold för att frysa in. Det är första gången jag förväller och fryser eftersom detta är första året jag odlar mangold och skörden är STOR!

Så här gör jag (det kanske finns ännu bättre sätt?):
Kokar upp en stor gryta vatten, lättsaltat.
Sköljer bladen ordentligt, skär bort större delen av stjälken och delar bladen i 2 delar längs med.
Lägger ner mangolden i vattnet när det kokar och sätter timern på 3 min. Det tar nästan 2 min innan det kokar upp igen, men jag antar att den tiden också "räknas".
Lyfter upp bladen med hålslev, lägger i durkslag och sköljer/kyler ordentligt med kallt vatten.
Kramar ur, lägger i plastburk och in i frysen. Klart!

2 kommentarer:

  1. Det går (och smakar) alldeles utmärkt att äta även stjälkarna.

    SvaraRadera
  2. Ett annat tips när man har så mycket mangold eller grönkål...... Mixa och frys in i som iskuber. Lätt att ta fram och ge lite extra vitaminer i vad som helst, tex köttfärssås eller smoothie.
    Stjälkarna kan användas som en "falsk variant" av sparris.

    SvaraRadera