2006-08-22

Närbild: Kompost

Jag fick ju en kompost på min födelsedag och den har börjat fyllas på nu. Framförallt med rabarberblast. Lite maskätna hallon. Snart kommer mer morots och rödbetsblast också. Så har jag varit "duktig" och samlat grönsaksskal och rens hemma och tagit med till lotten. Idag var det resterna av squash och lök från lasagnen. Jag hittade även några nässlor bland hallonen, som jag trodde jag utrotat för flera år sedan, de hamnade direkt på komposten eftersom de är mycket näringsrika. De undre lagren av den börjar bli mörka och är rejält uppblötta av de senaste dagarnas skyfall. Jag tror de kommer att bli ett bra näringstillskott till våren!

Jag har förresten stött på en utländsk sida på nätet som verkar ha rätt mycket matnyttig information om komposterande.

Det är bara en sak jag undrar...hur får man "upp" sin fina "jord" när det är dags? Finns det överhuvudtaget nåt annat sätt än att lyfta upp hela ramen.

Läste ett underbart kompost-citat i tidningen igår:

Hur ska man då veta när komposten är klar?

- Klar är den när man vill ta den i handen, doppa näsan i härligheten, dra ett djupt andetag och känna sympatin i bröstet, säger Lars Krantz.

4 kommentarer:

  1. Finns inget härligare än fin mogen kompost. I vårt kolonoområde samlar vi all "kompost" gemensamt och sedan får vi tillbaks en härlig mogen kompost. Roligt att se fler kolonibloggar. Dessa små mikrovärldar kan man ju skriva om hur mycket som helst. Jag gillar din sida :-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Jo, vi har också en gemensam "kompost" på området. Men eftersom det är där alla tömmer sitt ogräs så får man med många oönskade frön när man lägger på sån jord på lotten, vilket jag tyvärr gjorde i våras.

    SvaraRadera
  4. Vill också skapa en blogg men nöjer mig med att läsa andras undertiden...

    En liten varning angående kompost och rabarber. Som jag förstått det så är inte rabarberblad optimala att ha för mycket av i komposten eftersom de är giftiga.

    Hälsningar Annika

    SvaraRadera