2006-08-20

Ny blomma och ännu mer hallon

Lördagsmorgon på lotten. Ett kort besök då jag plockade hallon (1-2dl), en påse mangold och ännu en squash (3 till närmar sig skördedags). Det är fantastiskt vad lång skördesäsong hallonen har! Jag bläddrade just tillbaka och läste att jag plockade de första hallonen den 13 juli. I över en månad har vi kunnat njuta av färska hallon! Tacksam växt.

Jag har i flera år planterat skott av Palettblad i mina balkonglådor och fått härliga färgstarka bladväxter som utfyllnad mellan blommorna. Sedan har de bott i lägenheten som stora krukväxter under resten av året och blivit nya skott till nästa säsong. (Tack Mira, som gav mig moder-plantan!) Nu hade jag några skott kvar och tänker testa hur dom klarar av "livet på landet". Enligt en artikel om Palettblad på Odla.nu verkar dom kunna övervintra. Hoppas!



Ringblommorna blommar fortfarande. Bara gult i min rabatt. Men nu ville jag visa Jordärtskockorna, bakom den. Snart kommer deras vackra gula blommor att lysa upp både min lott och hela koloniområdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar