2006-05-12

Det gror och spirar

Helkväll på lotten med goda vänner och arbete av olika slag. Jag fick sallad som förgrotts hemma hos våra vänner, TACK!, planterade två och två på en rad och vattnade, hoppas de ska överleva trots att de är lite rangliga. Sallad är ju alltid välkommet här hemma och den här är ju "snart" klar!

I raden ovanför salladen på fotot sådde jag rädisor, bara halva raden nu, för jag minns att man aldrig har avsättning för alla i den takt de växer färdigt. Bättre att så resten om några veckor istället.
Det blev även egna salladsfrön i en rad i "persiljelandet".


Appropå rötter förresten. Persilja! Förra året var nästan hela ena landet täckt av självsådd persilja. Det var ju småtrevligt att det växer nåt ätbart trots att man inte sått det själv. MEN de har verkligen långa rötter, som en smal morot uppemot 30cm rakt ner i jorden. Jag har sparat en rad persilja, men det är "år 2" av förra årets sådd. Resten har jag efter bästa förmåga ryckt upp för hand.
Måste komma ihåg att aldrig mera låta persiljan gå i blom och fröa av sig!!!!

Fick hjälp att bära dit en hink kompost och bättra på jorden innan jag sådde nytt, det blev (förrutom sallad) timjan, ringblomma och mera sommarflox.

Ännu en vårblomma har slagit ut på lotten. Den här plantan fanns redan när jag tog över lotten våren 2003 och jag har listat ut att den heter Gulltörel.

Första frösådden tittar redan upp. Det är någon av blommorna i den raden där jag sådde två olika sorter, jo visst ja, Strandkrassing var det, den som jag råkade spilla hela fröpåsen på ett enda ställe när jag skulle "salta" ut fröna, lyckades visst omgruppera dem ganska bra sedan. Ser ut som om det behöver gallras, kanske kan jag flytta plantor till något annat land.


SÅ hade jag trevligt barnbesök på lotten ikväll. De jobbade flitigt med att anlägga några kratrar och ett dammsystem för insektsbad och liknande på det landet som så småningom ska hysa squashen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar