2006-05-06

Kompost!?

Idag förbättrade jag jorden i två av landen med ett helt lass kompostjord. Jag krånglade verkligen till processen. Först körde jag en skottkärra och en spade till komposten. Sedan kom jag på att jag inte kunde köra ända fram så jag hämtade en stor hink. Gräva jord, fylla hinken, tömma i kärran, gräva igen, fylla igen etc. När jag lyckats baxa den tunga 1/3 fyllda skottkärran ända bort till vår lott kom problem nr 2, det gick ju inte att köra in den genom grinden. Så då blev det till att fylla en hink igen, strö ut, fylla igen, strö igen etc...
Sedan bestämde jag mig för att vi inte behöver nån mer kompostjord på lotten just nu!

Krattade "ner" komposten, gjorde två fina land att så i med en gång emellan (kanske kommer en översiktsskiss här så småningom) och stämplade fint sick-sack mönster över hela landet med krattan. Jag vet inte varför, men jag såg att grannen har gjort så på sitt land, och han verkar ju erfaren. Kanske är det för att inte ogräset ska få så mycket lös jord att fastna i?

Jag är lite skeptisk förresten mot den däringa jorden. I höstas grävde vi ordentligt på nästan hela lotten och den här våren har vi i princip inga problem med gräs och o-gräs! Det gav verkligen effekt!

Men frågan är ju då vad som följer med i den här komposten, om jag "sått" ut en massa ogräs igen...det återstår att se. Det är nog både lättare och säkrare att hålla sig till nässelvatten och liknande gödslare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar