2006-05-07

Första frösådden

Solen gassar som en högsommardag och idag var risken för solsting ca 69%. Tror jag klarade mig i alla fall. Tog med solstolen och började där med att kolla fröpåsar och planera placeringen.

Blommor är sådda längs östra sidan av lotten, i tre rader. Ytterst Bollgilia (blå blomma), mitten Mariaklocka (två årig! blandade färger) och innerst Strandkrassing med Sommarflox i ena änden av den långa raden. Jag testade nämligen lite olika metoder att portionera ut de ytte-pytte små fröna. Med handen gick det inte så bra eftersom de klibbade fast. Att "salta" med fröpåsen gick bra ett tag...men när det var dags för Strandkrassing trillade alla fröna ut på samma ställe.

Om att :
Man kan ju köpa en liten så-pinne nuförtiden för att göra fina rader men jag har upptäckt att en träsmörkniv är perfekt för uppgiften. Skaftet gör raderna och bladet plattar till efteråt. Sådana ligger det ett antal kvar på lotten från första sommaren (2003) då jag hade höga estetiska ambitioner och handmålade skyltar till de olika växterna

Jag är en raka rader-typ så raka rader blev det, med hjälp av en liten bräda o smörkniven. I år utmärks raderna med kvistar i vardera änden. Igår sågade jag ur tre tjocka gamla grenar ur svartvinbärsbusken men inte tänkte jag på det då, så idag fick jag snällt traska tillbaka till rishögen och plocka ut några lämpliga objekt.

I grönsakslandet hann jag med att så fyra rader. Först morot, sedan mangold, rödbeta och mangold igen. Det är första året med mangold så det ska bli spännande att se hur vi lyckas. Testade spenat förra året men den tog sig aldrig längre än till ca 4 cm storlek så jag bytte gröda och hoppas på bättre skörd (och härliga pajer med mangold o fetaost) i år.

Började rensa bort gräset i hallonlandet, klippte ner torra stänglar på jordärtskockorna och vattnade frösådden innan det blev fikadags och hempromenad.

1 kommentar:

  1. Vad kul att följa dina gröna äventyr!
    I år har vi lägre ambitioner än någonsin. Det kommer att bli potatis, lök och morötter, samt att min långt framskridna amaryllisfarm nu går in på sitt 3e år. De lär kunna blomma efter 5-6 =OD
    Men vi ska ju bygga om huset i sommar, så det får bli trädgården som står tillbaka.

    SvaraRadera